Wymiana przewodów zapłonowych: kiedy i jak to zrobić prawidłowo

Wymiana przewodów zapłonowych: Przewodnik dla zagubionych dusz

Kiedy mój silnik zaczynał się zachowywać jak niegrzeczny dzieciak w sklepie z zabawkami, wiedziałem, że coś jest nie tak. Silnik przerywał, nie palił na wszystkie cylindry, a ja czułem się jak na huśtawce emocjonalnej. Po kilku nieudanych próbach wyjaśnienia sytuacji mechanikowi (czy ktoś naprawdę rozumie te techniczne żargon?), postanowiłem sam zgłębić tajniki mojego auta. Jednym z głównych winowajców okazały się przewody zapłonowe. Dlatego chciałbym podzielić się moim doświadczeniem i wskazówkami na temat ich wymiany – bo czasem trzeba wziąć sprawy w swoje ręce, prawda?

Dlaczego przewody zapłonowe są takie ważne?

Pewnie zastanawiasz się, dlaczego akurat te kawałki gumy i plastiku są tak istotne dla działania silnika. Przewody zapłonowe mają za zadanie przenosić wysokie napięcie z cewek zapłonowych do świec zapłonowych. Gdy wszystko działa jak należy, Twój silnik odpala za pierwszym razem. Ale gdy przewody są stare lub uszkodzone… cóż, to tak jakby próbować zasilać grilla przy pomocy świece do tortu – nie za bardzo działa!

Kiedy wymienić przewody zapłonowe?

Czas na wymianę przewodów zapłonowych może być różny w zależności od modelu samochodu i stylu jazdy. Osobiście polecam przyglądać im się co najmniej raz w roku lub po przejechaniu około 30 000 kilometrów. Jeśli zauważysz pęknięcia lub przetarcia na powierzchni przewodów – bądź czujny! Dodatkowo objawy takie jak nierównomierna praca silnika czy trudności w uruchomieniu powinny być dzwonkiem alarmowym.

Jak przygotować się do wymiany?

Pamiętam mój pierwszy raz przy wymianie przewodów zapłonowych. Było to jak walka z ośmiornicą – wszędzie plątały się kable! Przed rozpoczęciem prac upewnij się, że masz pod ręką wszystkie potrzebne narzędzia: klucze płaskie i nasadowe, szczypce oraz nową parę przewodów (a także lampkę czołówkę dla efektu!). Przyda się też manual serwisowy twojego pojazdu – pełen skarb informacji.

Jak wymieniać krok po kroku?

Teraz czas na najprzyjemniejszą część – praktykę! Zdejmij pokrywę komory silnika (jeśli masz). Pamiętaj, aby zrobić zdjęcie układzie starych przewodów przed ich odłączeniem – znacznie ułatwi Ci to sprawę później!

Następnie wyjmuj jeden przewód po drugim. Nie pociągaj mocno; delikatnie go kręć i ciągnij jednocześnie – nikt nie chce wyrwać gwintu ze świecy zapłonowej!

Kiedy już zdobędziesz stare przewody, porównaj je z nowymi – upewnij się, że długości pasują! Przyczep nowy kabel do świecy przez delikatne wsunięcie końcówki aż usłyszysz charakterystyczny „klik”. Czasami myślę sobie „dlaczego te kawały plastiku muszą być tak wymagające?”

Utrzymanie nowych kabli

Po zakończeniu tej epickiej przygody dobrze jest wiedzieć kilka rzeczy o utrzymaniu nowych kabli w dobrym stanie. Staraj się unikać nadmiernego nagrzewania i eksponowania ich na działanie chemikaliów czy wilgoci.

Dobrze wykonana wymiana powinna wprawić Cię w dobry nastrój – samochód odpala bez problemu a Ty możesz poczuć dumę ze swoich umiejętności majsterkowicza! Tak oto uchroniłem swój budżet przed wizytą u mechanika oraz zdobyłem nowe doświadczenie.

A jeśli następnego dnia usiądziesz za kierownicą swojego auta i poczujesz ten przyjemny dźwięk równo pracującego silnika… no cóż, wiadomo co wtedy myślisz: „to ja to zrobiłem!”

Zatem powodzenia! I pamiętaj – nigdy nie lekceważ drobnych problemów z autem; czasami prosta rzecz może uratować Ci życie… a przynajmniej Twoją kieszeń!

Zamieszczono w: auto