Uszkodzony czujnik położenia wału: co to oznacza i jak naprawić

Uszkodzony czujnik położenia wału: co to oznacza?

Każdy z nas miał moment, gdy auto postanowiło, że dzisiaj nie zamierza współpracować. Wsiadasz do środka, przekręcasz kluczyk, a silnik zamiast załapać, staje się jednym wielkim pomrukiem frustracji. I wtedy nagle uświadamiasz sobie: czujnik położenia wału. Brzmi strasznie, prawda? A jednak, jeśli jesteś w sytuacji awaryjnej i ten tajemniczy czujnik daje ci znać o sobie, nie panikuj. Zamiast tego zróbmy krok w stronę wiedzy!

Co to jest ten czujnik położenia wału?

Czujnik położenia wału korbowego to mały, ale bardzo ważny element twojego samochodu. Odpowiada za monitorowanie pozycji wału korbowego i przekazywanie tej informacji do jednostki sterującej silnika. To trochę jak informator na imprezie – mówi silnikowi, co robić w danym momencie. Bez niego silnik może zacząć szaleć jak szalony taniec na parkiecie bez muzyki.

Dlaczego czujnik psuje się?

Niestety, nic nie trwa wiecznie. Czujniki są narażone na działanie ekstremalnych temperatur i drgań. Po pewnym czasie mogą zacząć działać nieprawidłowo lub całkowicie zawieść. Pamiętam kiedyś swoją sytuację z autem – wracałem z wakacji, ciesząc się słońcem i muzyką w radio. Nagle na autostradzie coś zaczęło „cykać”. Wyłączyłem radio i usłyszałem te dźwięki dochodzące z wnętrza pojazdu… Dobrze wiedziałem, co mnie czeka.

Jak rozpoznać uszkodzony czujnik?

Możesz zauważyć kilka objawów wskazujących na problem z tym czujnikiem: trudności z uruchomieniem silnika (to ta frustrująca chwila), nierówna praca silnika czy nawet gaśnięcie podczas jazdy. Często można także zauważyć problemy ze zwiększeniem obrotów silnika lub jego nieprzewidywalne skoki.

Kiedy ostatnio samodzielnie sprawdzałem swoje auto? Powiem szczerze – często zdarzało mi się polegać na mechaniku! Ale pewnego dnia postanowiłem sam zajrzeć pod maskę (choćby tylko po to, by udowodnić sobie, że potrafię). Wtedy właśnie dotknąłem do uszkodzonego czujnika – spalił mi rękę! Serio… Nie zalecam eksperymentowania bez odpowiedniej wiedzy!

Jak naprawić uszkodzony czujnik?

Zanim podejmiesz próbę naprawy czy wymiany czujnika położenia wału korbowego, upewnij się że masz odpowiednie narzędzia oraz czas (i cierpliwość!). Po pierwsze wyłącz silnik i odłącz akumulator – lepiej być ostrożnym niż później żałować porażek! Następnie znajdź lokalizację czujnika; najczęściej znajduje się on w dolnej części silnika blisko koła zamachowego.

Z reguły demontaż starego czujnika wymaga jedynie kilku prostych kroków: odkręcenia śrub mocujących oraz delikatnego wysunięcia go z gniazda. Pamiętaj o wszechobecnych zabrudzeniach – zawsze warto mieć pod ręką trochę ściereczek i spróbować oczyścić miejsce instalacji przed umieszczeniem nowego elementu.

Ale co jeśli nie masz ochoty bawić się w majsterkowicza?

Cóż… Rozumiem cię doskonale! Nie każdy chce przygodę motoryzacyjną zakończyć wizytą w warsztacie z brudnymi rękami czy potwornym bólem głowy od studiów nad instrukcją serwisową swojego pojazdu. Możesz zawsze udać się do fachowca – specjalista szybko przeprowadzi diagnostykę i zamontuje nowy czujnik.
A może chcesz poczuć się jak superbohater swojego auta? Jeśli tak – poszukaj lokalnych kursów mechanicznych dla amatorów; przynajmniej będziesz przygotowany na przyszłe wyzwania!

Poczucie ulgi

Sukces naprawy samochodu potrafi przynieść ogromną satysfakcję – wracasz do codzienności ze świadomością dokonania czegoś niesamowitego! Gdy znów pokonujesz drogi bez problemów, przypominają ci się chwile stresu związane z awarią.
Z drugiej strony uczysz się także cierpliwości wobec swojego auta; podobno nic tak bardzo nie łączy kierowcy z maszyną jak wspólne przeciwności losu.

Zamieszczono w: auto